HOLMÖN

Holmön

I födelsedagspresent fick jag en övernattning i Berguddens Fyrvaktarbostad på Holmön av Joakim! Vi åkte med färjan ut klockan 16, riktigt ordentliga vågor på havet. Var typ som att åka berg- och dalbana i 50 minuter. Väl framme så cyklade vi ut till Bergudden och installerade oss på rummet. Hur fint som helst! Blev helt kär i sängen och utsikten.

Berguddens fyr och fyrvaktarbostad

Vi käkade middag som vi hade med oss, bäddade sängen och lyssnade på musik. På kvällen delade vi en flaska vin till brieost, kex och vindruvor som Joakim hade fixat och spelade kort. Vi var ute en sväng i solnedgången, det blåste dock rätt ordentligt så det blev ingen lång stund. Försökte kolla en film i sängen sen men vi var alldeles för trötta, haha!

Vi vaknade efter att ha sovit hela 10 timmar, kan ha varit den sköna sängen eller tystnaden eller vinet kvällen innan..  Joakim hade beställt frukost som fanns i kylen redan när vi kom på lördan. Dom hade ordnat så fint med allt i små glasburkar. Surdegsbröd bakat på ön, hemgjord rabarbersmarmelad och ägg från höns på ön. Grekisk yougurt med blåbär och ekologisk granola. Allt var hur gott som helst dessutom!

Resten av dagen strosade vi runt. Cyklade in till Byviken och promenerade runt Trappudden till Trappsand och tillbaka. Vi hade sån tur att det endast regnade på natten, att de sen blåste på dagen gjorde inte så mycket.

När vi ledsnade på blåsten på eftermiddagen gick vi till Novas Inn och tog en kaffe och delade på en chokladboll. Ägaren kom och tände eld i kaminen och från vårt fönsterbord såg man ut mot havet och horisonten. Tog påtår och läste lite ur min bok som jag hade med mig.

Klockan 17 gick färjan tillbaka, lugnare på vattnet denna gång. Huvudet var alldeles utvilat, noll stress i kroppen och så lycklig. Helt klart en av dom mysigaste helgerna vi haft tillsammans! ❤️